Publicaciones

Bibliografía sobre cine caribeño contemporáneo

Accaria-Zavala, Diane. “Breaking the spell of our “hallucinated licidity” surveying the Caribbean within Hollywood cinema”. En Conrad, James y John Perivolas, eds. The cultures of the Hispanic Caribbean. Gainesville, FL.: U P of Florida, 2000, pp. 226-240. 280 p.
“Affiches de films haitiens”. Conjunction,158/159 (Jun-Sep 1983), pp. 63-73. 
“Las encrucijadas del nuevo cine latinoamericano: Mesa redonda con Gustavo Dahl, Tomás Gutiérrez Alea y Fernando Solana”. Secuencias, revista de historia del cine, 10, 1999, pp. 82-91.
Agramonte, Arturo. Cronología del Cine Cubano. La Habana, Ediciones ICAIC, 1966.
Andrade-Watkins, Claire. “Interview with Elsie Haas”. En Cham, Mbye B., ed. Ex-iles: essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 308 – 314.
Antonin, Arnold. “El cine en Haití”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 262-278.
_____________. “Panorama del cine en Haití”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 297 – 314.
Armes, Roy. Third World Filmmaking and the West, Berkeley: U of Califonia P., 1987.
Attille, Martina y Jesús Días Rodríguez. “Documentary film and literature”, Sargasso, 8, 1992, pp.27-29.
_____________. “Jesús Días: My film memoirs”, Sargasso, 8, 1992, pp.29-31.
Batson-Savage, Tanya. “Pistolas, gánsteres y guetos”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington ed. Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 75-105.
Blake, Bárbara. “Testimonio sobre cine en Jamaica”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III,  México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 337-341.
Boukman, Daniel. “Christian Lara´s Vivre Libre ou Mourir”. En Cham, Mbye B., ed. Ex-iles: essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 381 – 386.
Bruni, Nina. “El cine cubano contemporáneo: Rigoberto López”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 336-356.
Buckeye, Robert. “The film of the Novel: The influence of Morker´s La Jetée on Jamaica Kincaids´s at the Bottom of the River”, Sargasso, 2003-2004, II. Film Caribbean Artistic Expression, pp. 13-20. 
Burton, Julianne. “The Harder they Come”, Caribbean Review, 8:2, 1978, pp. 33-37.
Candal, Maruja. “La divina guagua aérea: crónica de un estreno cinematográfico en los aires”, A Propósito, 3:3, Marzo, 1994, pp. 48-51.

Cine y video puertorriqueño: un proyecto de historia oral / Puerto Rican film and Video: an Oral History Project. Río Piedras, Puerto Rico: Programa de Estudios de Honor, UPR; Escuela de Comunicación Pública, UPR; Fundación Puertorriqueña de las Humanidades, 2000, 289p.
Collins, Loretta. “The harder they come: rougher version”, Small Axe, 13, Marzo, 2003, pp.46-71.
Concepción Suárez, Gilberto. “Posibilidad de un cine puertorriqueño”, Sargasso, 2003-2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 81-88. 
Conde, Maryse. “Epilogue: Cinema, Literature and Freedom”. En Cham, Mbye B., ed. Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 370 – 377.
Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, p. 415.
________________. “Introduction: Shape and Shaping of Caribbean Cinema”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 1-43. 
________________. “Ava & Gabriel: Interview with Félix de Rooy (II)”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 346-358. 
­­­­­­­­­­­­­­­­­________________. "Interview whit Christian Lara”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 280-285. 
Chanan, Michael. The Cuban Cinema, Estados Unidos, Minnesota Press, 2004.
Charles, Christophe. “Pour une biofilmographie de Rassoul Labuchin”, Conjonction, 158/159, Junio-Sep, 1983, pp. 75-80.
Chávez, Rebeca. Cine y revolución, Sargasso, 8, 1992, pp.60-62.
Chinien, Savrina. “Cine caribeño francófono: (re)narrando la nación”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 231-254.
Christine, M. M. “Raising cane: a feminist rewriting of Joseph Zobel´s novel Sugar Cane Alley by film director Euzhan Palcy”, CLA Journal, 46:4, June, 2003, pp. 478-493.
Davies, Catherine. “Recent Cuban fiction films: identification, interpretation, disorder”, Bulletin of Latin American Research, 15:2, 1996, pp. 177- 192.
De Lourengo, Cileine Isabel. Negotiating africanness in national identity: studies in Brazilian and Cuban cinema, Thesis Ph.D., Ohio State University, 1998.
Desembarcos: entrevistas a directoras oriundas de América Latina activas en el cine europeo. [S.I.]: Comisión Puertorriqueña para la Celebración del Quinto Centenario del Descubrimiento de América y Puerto Rico, 1992, 98p.
Desquirón Cardozo, Lilas. “Henri Micciolo and Rassoul Labuchin. Débat télévisé sur Anita”, Conjonction, 158/159, Junio- Sep, 1983, pp. 127-134.
Díaz, Marta y Joel del Río. Los cien caminos del cine cubano, LA Habana, Ediciones ICAIC, 2010.
Ebrahim, Haseenah. “Sugar cane alley: re-reding race, class and identity in Zobel´s, La rue case negres”, Literature/Film Quaterly, 30:2, 2002, pp. 146- 152.
Estevanovich, Rita. “El cine y los realizadores en Islas Caimán”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington ed. Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 106-130.
Évora, José Antonio. Tomás Gutiérrez Alea. Madrid: Cátedra, Filmoteca Española, 1996, 154 p.
Fanon, Frantz. “From The Wretched of the Earth”. En Norton Anthology of Theory and Criticism, ed. Vincent Leitch, New York, W. W. Norton &Company, 2001, pp. 1575-1593.
I Festival Images Caraïbes 1988, Catálogo, Martinica: Images Caraïbes, 1988.
II Festival Images Caraïbes 1990, Catálogo, Martinica: Conceil Régional Martinique: Images Caraïbes, 1990.
Festival du Film Caribéen : Hommage aux Résistances Amerindiennes : Noires & Populaires, Catálogo, Martinica, Images Caraïbes, 1992.
Fernández, Rubén A. “Reggae, ganja and black bodies: power, meaning and the markings of postcolonial Jamaica in Perry Henzell´s The Harder they Come”, Review of Education / Pedagogy / Cultural Studies, 24:4, Octubre-Dic, 2002, pp. 353-376. 
Filmes latinoamericanos: una cronología tentativa, 1960 - 1998. La Habana: Sección de Cine Latinoamericano y del Caribe, Cinemateca de Cuba, 1981, 62p.
Foderinghan, Carla. “Construyendo una industria cinematográfica en Trinidad y Tobago”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 131-140.
Frizz, Sonia. Claves para una producción de cine y video, Sargasso, 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 1-12. 
Fornet, Ambrosio. Cine, literatura y sociedad, La Habana, Editorial Letras Cubanas, 1982, 275p.
­­­­­­­­­­­­­­­­­______________. Las trampas del oficio. Apuntes sobre cine y sociedad, La Habana, Ediciones ICAIC, 2007.
García, Joanquín (Kino). Los pioneros del cine puertorriqueño, Imágenes, 1:1, 1985, pp. 1-5.
___________________. Breve Historia del cine puertorriqueño, 2ª edición, ampliada y revisada, Bayamon, Puerto Rico: Taller de Cine La Red, 1989, 168p.
___________________. “Puerto Rico: Hacia un cine nacional”, Centro, 11:8, Spring, 1990, pp.80-90.
___________________. “Puerto Rico: Towards a national cinema”, Sargasso 8, 1992, pp.70-74.
­­­­­­­­­­­­­­­____________________. Cine puertorriqueño: filmografía, fuentes y referencias. 1ª edición, San Juan, Puerto Rico: Editorial LEA, 1997, 111p.
Gill, June M. “The films of Euzhan Palcy: a voice for black history”, Quaterly Review of Film and Video, 17:4, Noviembre, 2000, pp.371-381.
Givanni, June. “Interview with Euzhan Palcy”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 286-307. 
González, Reynaldo. Cine cubano: ese ojo que nos ve. 1ª edición, San Juan, Puerto Rico: Plaza Mayor Editorial, 2002, 211p.
Guerrero, Ed. “Jah no dead: modes ofe resistenace in Rockers´ and Countryman”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 106-118. 
Guiraud, Rafael. “1974- 1978. Entrevista a Onofre de la Rosa”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma
Metropolitana, 1988, pp. 357 -361.
Hadley García, Jorge. Hollywood hispano: los latinos en el mundo del cine, New York: Carol Publishing Group, 1991.
“Haití: mito y razón: Entrevista con Arnold Antonin”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 275 -288.
Haley, Marjorie y Keith Q. Warner. “Joseph Zobel and technology: from novel to film to classroom”, CLA Journal, 40:3, Marzo, 1997, pp.380-391.
____________________________. “Políticas audiovisuales en América Latina y el Caribe”, Voces y culturas, 4, 1992, pp.114-119.
Hall, Stuart. “Cultural Identity and cinematic representation”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 220-236.
Harris, Joanne. “Raoul Peck´s poetic reality”, American Visions, 11:3, Junio/Julio, 1996, p.45.
Harris, Kenneth. “Sex, race commodity, and film fetishism in The Harder they come”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 209-211.
Hernández, Amelia. Martinica. “Si los negros se ven azules no es problema de técnica sino de sensibilidad”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 343 -349.
“Instituto para América Latina. Políticas culturales audiovisuales en América Latina y el Caribe”, Voces y Culturas, 4, 1992, pp.114-119.
Imágenes cambiantes: descubrimiento, conquista y colonización de la América Hispana vista por el cine de ficción y largometraje, San Juan, Puerto Rico: Editorial de la Universidad de Puerto Rico, 1996.
“Jamaica. Departamento de Cine 1951-1978. Agencia de Información Pública”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III,  México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 329 -332.
“Jamaica. Ficha de The Harder they Come (Caiga quien caiga). Tomado del Festival Cinematográfico Carifesta, julio 24 al 27, 1976”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 333 -335.
Jiménez, Lillian. “From the margin to the center: Puerto Rican cinema in New York”, Sargasso, 8, 1992, 40-45.
Kanter, Deborah. “Plantation society: Martinique´s Sugar cane Alley”, Caribbean Review, 14:1, 1985, pp. 32-35.
Lafontant-Médard, Michaëlle. “Analyse thématique du filme Anita de Rassoul Labuchin”, Conjonction, 1983, June- Sep, 158/159, pp.85-101.
________________________. “Le cinéma en Haïti de 1899 à 1982 vu à travers le film des évènements”, Conjonction, 1983, June- Sep, 158/159, pp.11-61.
________________________. “Anita, sueño y realidad del pueblo haitiano”, La Habana, Revista Cine Cubano, 112, 1985, pp.77-80.
________________________. “Cinema en Haití. 1899 to 1982”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 59-97.
________________________. A Thematic Analysis of Rassoul Labuchin´s Anita. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 134-154.
Leslie, Karani Marcia. “Filmamaker Euzhan Palcy: a palette of passion”, American Vision, 15:4, Agosto- Sep, 2000, pp.40-43.
López, Rigoberto. “La Muestra Itinerante de Cine del Caribe. Algunas consideraciones”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 58-74.
Lora, Félix Manuel. “La cinematografía en República Dominicana. Evolución y desarrollo del cine de ficción dominicano”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 357-381.
Malavé, Carlos H. “A cuarenta años de Los peloteros”, Sargasso, 8, 1992, pp. 9-23.
Martin, Michael y Bruce Paddington. “Restoration or Innovation?: an Interview with Humberto Solás: Postrevolutionary Cuban Cinema”, Film Quarterly, 54:3, Spring, 2001, pp.2-13.
Martínez Echazábal, Lourdes. “The politics of Afro-Cuban religion in contemporary Cuban cinema”, Afro-Hispanic Review, 13:1, Spring, 1994, pp.16-22
Martínez, Karen. “Interview with Feliz de Rooy (I)”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 140-146.
Marshall, Victoria M. “Filmmaking in Jamaica: Likkle but Tallawah”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 98-105.
Ménil, Alain. “Rue Cases Négres or the Antilles from the inside”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 155-175.
Mraz, John. “Recasting Cuban Slavery: The Other Francisco and The Last Supper”. En Stevens, Donald F. ed., Based on the true story: Latin American history at the movies, Wilmington, NC: Scholarly Resources, 1997, pp. 103-122.  
Noguer, Eduardo G. Historia del cine cubano: cien años, 1987 – 1998, 2ª edición revisada y ampliada, Miami FL: Ediciones Universal, 2002, 576p.
Notario, Luis A. y Bruce Paddington ed. “Producción y circulación del cine nacional en el Caribe Insular: realidades y perspectivas”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 41-57.
Paddington, Bruce. “Television and Video Production in the Caribbean”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 378-380.
_______________. “Locación y representación: vudú y piratas del Caribe”.  En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds, . Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 20- 40.
_______________. “Entrevista a Euzhan Palcy”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington ed. Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 255-261.

Palcy, Euzhan. “Aimé Césaire: a voice for history Rassoul Labuchin. La femme haitienne dans le cinema”, Conjoction, 158-159, Junio-Sep, 1983, pp. 139-145.
Pérez Villareal, Lourdes. “Azúcar y esclavitud en el cine cubano”. En Guicharnaud-Tollis, Michèle, ed. Le sucre dans l´espace caraïbe hispanophone aux XIX et XX siècles : stratégies et représentation,  Paris: L´Harmattan, 1998, pp 369-383.
___________________. “La sociedad cubana vista a través de su cine”. En Gutiérrez Escudero, Antonio y María Luisa Lavinia Cuetos, comp., Cuba entre dos mundos: un siglo de historia y culturas cubanas: Seminarios España-Cuba 98, Sevilla: Diputación, 1996, pp. 191-203.
Pick, Zuzana M. The new Latin American cinema: a continental project, Austin: University of Texas,  1993, 251p. 
Pines, Jim y Paul Willeman. Questions of Third Cinema, London: BFI, 1994.
_____________________. Caribbean Cinema: Historical Formation, Issues of Identity and Film Practices, Sargasso 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 107-116. 
“Poli Marichal: Interview”, Sargasso, 8, 1992, pp. 1-5.
Popelnik, Rodolfo. “Cultural Ethnocentricity in Commercial Cinema: Representation and Self-Identity”. En The Cultures of the Hispanic Caribbean. James, Conrad y John Perivolaris, eds., Macmilliam Education Ltd., 2000, 212-225.

_______________. “Changing Imaginaries or the Importance of the Independent Indie for the Reconstruction of Caribbean Portrayals: The case of Raising Victor Vargas”, Sargasso 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 63-80.
Ramesar, Yao. “Caribbeing, cultural imperatives and the technology of motion picture production”, Caribbean Quarterly, 42:2, Diciembre, 1996, pp.19-21. 
Ramos Baquero, Ángeles. “Comienza una nueva saga en la historia del cine puertorriqueño”, Imágenes, 2:1, 1986, pp.3-7.
Randamie, Nancy de. “Una visión global del cine en Surinam y en las Antiguas Antillas holandesas”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 165-230.
Ranucci, Karen and Julie Feldman. A Guide to Latin American, Caribbean and U.S. Latino-mode films and video, Lanham, MD: Scarecrow P, 1998, 361p.
Reid, Mark. “Two French Antillean filmmakes: Willy Rameau and Julius Amede Laou”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 315-339.
Ríos, Joel del. “Fermentos genéricos en el cine joven del siglo XXI”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 382-417.  
Ríos Días, Raúl y Francisco González. Dominio de la imagen: hacia una industria de cine en Puerto Rico, 1ª ed., San Juan, Puerto Rico: Librería Editorial Ateneo, 2000, 153p.
Rivero, Maribel. “Expresiones afro-religiosas en la cinematografía cubana”. En Brugal, Yana Elsa y Beatriz J. Rizk, eds., Rito y Representación: los sistemas mágico-religiosos en la cultura cubana contemporánea, Madrid: Iberoamericana, Frankfurt and Main: Vervuert, 2003, pp. 247-258, 278p.
Rodríguez, María Cristina. “La aventura de la identidad en el cine puertorriqueño de hoy”. En Idilio tropical la aventura del cine puertorriqueño, 1ª ed., San Juan: Banco Popular de Puerto Rico, 1994, pp.65-79, 113p.
____________________. “Representación del género en el cine caribeño”. En Género, sociedad y Cultura, San Juan, Puerto Rico: Gaviota, 2003, pp.342-348.
____________________. “Film: An integral part of Caribbean Artistic Expression”, Sargasso 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 8.
____________________. “Dos largometrajes puertorriqueños en 1986”, Homines, 11:1-2, 1987, 99 432.
Romero, Carmen Gloria. “Selective film bibliography on the non-Hispanic Caribbean”, Sargasso, 8, 1992, pp.24-26.
____________________. “A Selective Bibliography on Motion Pictures and Documentary Film in the Caribbean, Sargasso 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 117-144.
Romero Zaballa, Raquel. “Haití: cine combatiente”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 289 – 296.

Rosario Aquiles, Luis. “El nuevo cine puertorriqueño”, Revista Cine Cubano, 104, La Habana, ICAIC, pp.106-109.
Ruffinelli, Jorge. “Doce miradas (y media) al cine de Tomás Gutiérrez Alea”, Casa de las Américas, Abril-Junio, 1996, pp.3-14.
Sáenz, José Luis. “1859-1981. República Dominicana. Cronología del cine en Santo Domingo”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 351 – 356.
Sánchez, Luis Rafael. “Guaracha del Macho Camacho, La Álvarez Curbelo, Silvia. Vidas prestadas: el cine y la puertorriqueñidad”, Revista de Ciencias Sociales, Puerto Rico, 2, 1997, pp.68-88.
Sandoval-Sánchez, Alberto. Jose, Can You See?: Latinos On and Off Broadway, Madison: University of Wisconsin Press, 1999.
Santana Fernández de Castro, Astrid. “Variaciones de Calibán en el cine de Tomás Gutiérrez Alea”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 279-300.
Álvarez, Santiago, Alfredo Guevara, Tomás Gutiérrez Alea y Humberto Solás. Cine y Revolución en Cuba, Barcelona, Editorial Fontamara, 1975, 198p.
Santiago, Frances. “Cinema Antilles: Cine en las Antillas francesas, Guadeloupe y Martinique”,
Sargasso, 2003 - 2004, II. Film: Caribbean Artistic Expression, pp. 89-106.
Santos, Romualdo. “1978. La negra y la larga noche del trujillismo”. En Hojas de Cine: Testimonios y documentos del Nuevo Cine Latinoamericano. Centro América y el Caribe. Vol III, México: Secretaría de Educación Pública, Fundación Mexicana de Cineastas, A. C., Universidad Autónoma Metropolitana, 1988, pp. 363 – 375.
Schumann, Peter B. “El cine cubano en el contexto de la política cultural”. En Reinstӓdler Janett y Ottmar Ette, eds., Todas las islas la isla: nuevas y novísimas tendencias en la literatura y cultura cubana de Cuba, Madrid: Frankfurt am Main: Iberoamérica, 2000, pp.123-135, 218p.
________________. Visions machines: cinema and sexuality in Spain and Cuba, 1983-1993, London: Verso, 1996, 192p.
________________. “Somos andando”. En Pérez Murillo, María Dolores y David Fernández Fernández, comp., La memoria filmada: América Latina a través de su cine, Madrid: IEPALA, 2002, pp. 305-361.
Sephocle, Marie-Line. “Interview with Aimé Césaire. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 359-369.
Soha, Ella y Robert Stam. Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Critica del pensamiento europeo eurocéntrico, Editorial Paidós Comunicación y Cine 130, España, 1992.
Silou, Osange. Le cinéma dans la diaspora africaine: les Antilles françaises, OCIC, Bruxelles, Belgique, 1991.
Soles, Diane. “The cuban film industry: between a rock a hard place”, Global Development Studies, 1:3-4, 1998, pp.101-114.
Stewart, John. “Culture, heroism the Haitian documentary”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 119-133.
Téllez Plazaola, Luis. El cine visto en Puerto Rico, 1962- 1973 1ªed., Río Piedras, Puerto Rico: Editorial Universitaria, Universidad de Puerto Rico, 1975, 279p.
_________________. Ante el lente extranjero: Puerto Rico visto por los cineastas de afuera, Editorial Universidad de Puerto Rico, 2000.
Thelwell, Michael. “The Harder they come: from the film to novel”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 176-210.
Torres, Víctor. “Los esfuerzos por recuperar y preservar  el cine puertorriqueño”. En Phillips, Richard F., ed., Documenting movements, identity and popular culture in Latin America: Papers of the Forty-fourth Annual Meeting of the Seminar on the Acquisition of Latin American Library Materials, Nashville, Tennesse, Mayo30-June 3, 1999, Austin, Texas: SALALM Secretariat, 2000, pp. 148-154, 314p.
Troncoso, Wenceslao. “Los dominicanos en el cine: los verdaderos y los improvisados”. En Troncoso, Wenceslao, De lo nuestro y algo más: remembranzas, semblanzas, cuentos, Santo Domingo, República Dominicana, Editorial Tempo, 1989, pp.89-93, 241p.
Umpierre, José M. “Reflections on the film script in a country without a film industry”, Sargasso, 8, 1992, pp.54-55.
Valle Casals, Sandra del, coordinadora. Conquistando la utopía. El ICAIC 50 años después, La Habana, ICAIC, 2010.
Warner, Keith O. “Film, literature and identity in the Caribbean”. En Cham, Mbye B., (ed). Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 48-58.
­­­­­­­­­­­­______________.“Caribbean cinema, or cinema in the Caribbean?” En Okpenwho, Isidore, Carole Boyce Davies y Ali A. Mazrui, eds., The African diaspora: African origins and New World identities, Bloomintong, IL: Indiana University Press, 1999, pp. 469-482.
______________. On location: cinema and film in the Anglophone Caribbean, London, Macmillan Caribbean, 2000.
Watson, Julia. “Raoul Peck´s Lumumba: a film for our times”, Research in African Literatures, 33:2, Summer, 2002, pp.230-235.
Weinstein, Barbara. “Lucía: inventing women´s history on film. En Stevens, Donald F., ed., Based on true story: Latin American history at the movies, Wilmington, NC: Scholarly Resources, 1997, pp.123-142, 243p.
Wood, Yolanda. “La imagen del Caribe y la contemporaneidad”. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 7-29.
Wynter, Sylvia. “Rethinking Aesthetics: notes towards a deciphering practice”. En Cham, Mbye B., (ed.), Ex-iles: Essays on Caribbean Cinema. Trenton, N J: Africa World Press, 1992, pp. 237-279.
Yearwood, Gladstone L. “Myth and signification in Perry Hensell´s The Harder they come”. En Rupreccht, Alvina, ed., The reording of culture: Latin America, the Caribbean and Canada in the hood, Canada: Carleton U P, 1995, pp.437-455.
____________________. Avances en la teoría y práctica del cine anglófono del Caribe Oriental. En Notario, Luis Alberto y Bruce Paddington eds., Explorando el cine caribeño. La Habana, Ediciones ICAIC, 2011, pp. 141-164.
Zéphir, Flore. “Caribbean Films in the French curriculum: strengthening linguistic and multicultural competency”, French Rewiew: Journal of the American Association of Teachers of French, 72:3, Febrero, 1999, pp.515-528.




No hay comentarios:

Publicar un comentario